Dienstverleners die hun diensten via een elektronisch platform aanbieden, kunnen in concurrentie komen met de bestaande, traditionele beroepslui in de betrokken sector.
Zolang ze de diensten occasioneel en in het kader van het ‘normale beheer’ van hun persoonlijk vermogen aanbieden, nemen de dienstverleners niet deel aan de economische bedrijvigheid. In dat geval dienen zij de economische reglementering niet na te leven. De dienstverleners moeten de gebruikers evenwel correct informeren over de kenmerken en prijzen van de aangeboden diensten.
Indien de dienstverleners daarentegen niet louter occasioneel en/of louter in het kader van het ‘normale beheer’ van hun persoonlijke vermogen handelen, wordt ervan uitgegaan dat zij op duurzame manier een economisch doel nastreven. Hierdoor worden zij als ‘onderneming’ beschouwd. Dit impliceert dat de dienstverleners zich moeten inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Men moet in dat geval onder andere ook de regels inzake de precontractuele informatieplicht en consumentenbescherming naleven.