Antwerpen gaat aan de hand van de nieuwe imagobelasting de strijd aan tegen de zogenaamde ‘imagoverlagende winkels’. De belasting is niet enkel gericht tegen nachtwinkels maar evenzeer tegen videotheken, shishabars, club-vzw’s, internetcafés en seksinrichtingen. Deze imagobelasting gaat in op 1 januari 2015 en wordt bepaald op 6.000 EUR startbelasting en een jaarlijks terugkerende belasting van 1.500 EUR.
Om diverse redenen kan worden verdedigd dat deze imagobelasting een verboden discriminatie uitmaakt.
Een belasting moet per definitie een financieel doel hebben. Indien er geen financieel doel is, dient de imagobelasting te worden aanzien als een soort straf in plaats van een belasting.
Daarenboven is het maar de vraag of de niet-financiële doelstellingen van de belasting met de werkelijkheid overeenstemmen. Zo is het geen vaststaand gegeven dat de geviseerde handelszaken overlast bezorgen. Bovendien kan het niet redelijk verantwoord worden waarom juist deze handelszaken geviseerd worden en bijvoorbeeld een openbare frituur, bowling of zelfs een café niet. Nochtans bezorgen de geviseerde handelszaken de stad Antwerpen niet meer overlast dan voormelde handelszaken.
Het advocatenkantoor Thierry Lauwers is gespecialiseerd in lokale belastingen en kan u in deze problematiek bijstaan. Wij blijven ter beschikking mocht u hieromtrent vragen of opmerkingen hebben.