Op 29 oktober 2018 diende de minister van Financiën, Johan Van Overtveldt, zijn algemene beleidsnota Financiën in bij de Kamer. Hierin zijn enkele belangrijke fiscale maatregelen op te tekenen.
Ten eerste zal in 2019 de laatste fase van de tax shift worden uitgerold in de personenbelasting. De maatregelen betreffen de verdere optrekking van de fiscale werkbonus, de verbreding van het tarief van 40 %, waarbij de bovengrens bovendien wordt verhoogd en de optrekking en uniformering van het duale belastingvrije minimum.
Na de uitwerking van de eerste fase van de hervorming van de vennootschapsbelasting in 2018, volgen komend jaar nog enkele initiatieven. Om het fiscaal stelsel van België voor vennootschapsgroepen aantrekkelijker te maken, wordt een systeem van ‘fiscale consolidatie’ geïntroduceerd. Het betreft een gedeeltelijke consolidatie waarbij het nog toegelaten zal zijn om binnen bepaalde grenzen verliezen door te geven binnen de vennootschap. Daarnaast zal ook de ‘Anti Taks Avoidance Directive (ATAD)’-intrestaftrekbeperking (vervroegd) in voege treden. In 2020 volgt dan de uitrol van de tweede fase, waarbij het standaardtarief zakt tot 25 % en de crisisbijdrage uitdooft. Ter compensatie zal het disconto op schulden niet langer aftrekbaar zijn, de aftrekregeling voor verliezen van buitenlandse vaste inrichtingen worden verstrengd, het degressief en pro-rata afschrijvingsregime worden opgeheven, een aftrekbeperking voor een aantal bijzondere uitgaven worden ingevoerd en zullen bepaalde vrijstellingen worden afgeschaft.
In het kader van de invoering van het eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden werd een fiscale gunstmaatregel voorzien, doordat deze gelijkschakeling in sommige gevallen een stijging van de ontslagkosten voor bepaalde werknemers zou betekenen.
Het komt ook voor dat een buitenlandse moedervennootschap aandelenopties of andere voordelen van alle aard toekent aan werknemers van haar Belgische dochtervennootschap. Op basis van de bestaande wetgeving moet er voor een dergelijke toekenning geen bedrijfsvoorheffing worden ingehouden. Om misbruiken tegen te gaan, wordt voortaan een fictie gecreëerd die de werkgever van de begunstigde ertoe verplicht om niet alleen bedrijfsvoorheffing in te houden, maar ook de ficheverplichting te vervullen.
Wat betreft de jobsdeal, onderzoekt men een maatregel waarbij een fiscale vrijstelling wordt verleend voor een premie toegekend door de gewesten na de succesvolle afronding van een opleiding die toegang geeft tot een knelpuntberoep en die gepaard gaat met een terugkeer naar de effectieve tewerkstelling. De bedragen om een gepensioneerde of een arbeidsongeschikte in staat te stellen te werken en zijn inkomen te verhogen en tegelijkertijd belastingverlagingen te genieten, worden verhoogd. Ook wordt nagegaan of de gunstregeling voor overuren verder kan worden versoepeld.
Om de alternatieve vervoersmodi zoveel mogelijk aan te moedigen, zal het deel van het mobiliteitsbudget dat daaraan wordt besteed, volledig aftrekbaar zijn bij de werkgever en vrijgesteld zijn van belasting bij de werknemer. Het niet opgebruikte deel van het mobiliteitsbudget dat in cash wordt uitbetaald, zal bovendien worden onderworpen aan een specifieke sociale bijdrage van 38,07 %. De milieuvriendelijke bedrijfswagen ondergaat de gewone fiscale en sociale behandeling van een bedrijfswagen.
Een bedrijfsleider of een werknemer die een gratis onroerend goed ter beschikking krijgt van zijn vennootschap of werkgever, wordt daarvoor privé belast op een belastbaar voordeel dat forfaitair wordt bepaald op basis van het kadastraal inkomen. Deze forfaitaire waardering is evenwel verschillend naargelang de woonst ter beschikking wordt gesteld door een vennootschap, dan wel door een werkgever-natuurlijke persoon. In de rechtspraak werd geoordeeld dat het verschil in berekening van het belastbaar voordeel niet gerechtvaardigd is en strijdig is met het gelijkheidsbeginsel. Daarom dringt zich dus een aanpassing van de regelgeving op, in die zin dat het belastbaar voordeel wordt gewijzigd zodanig dat het in alle gevallen gelijk zal zijn en er niet langer een onderscheid wordt gemaakt naar gelang het KI hoger of lager is dan 745 EUR.
Ook de btw-regels inzake onroerende verhuur worden grondig hervormd. De basisregel blijft dat de verhuur van een onroerend vrijgesteld is van btw. Voortaan zullen de partijen er echter onder bepaalde voorwaarden voor kunnen opteren om de verhuur van professioneel gebruikte onroerende goederen aan btw te onderwerpen (het zogenaamde optioneel btw-stelsel). Daarnaast wordt vanaf 1 januari 2019 voorzien in een verplichte btw-heffing op de kortdurende verhuur van onroerende goederen.
De regering besliste om te voorzien in een fiscale stimulus voor ondernemingen die personeel tewerkstellen in logistieke en ondersteunende diensten verbonden aan de elektronische handel van roerende goederen.
Een aantal wijzigingen in de zogenaamde ‘80 %-regel’ (die de mate bepaalt waarin de premies die worden betaald voor de opbouw van een extra aanvullend pensioen voor werknemers en bedrijfsleiders fiscaal aftrekbaar zijn) dringen zich op, aldus de minister van Financiën. Zo wordt het wettelijk pensioen, één van de parameters voor de berekening, nog bepaald aan de hand van het laatste jaarloon, terwijl inmiddels een veel accuratere berekening mogelijk is via mypension.be. Tevens zal een zelfstandige, bovenop het reeds bestaande vrij aanvullend pensioen zelfstandigen, bijkomende premies kunnen storten voor een aanvullend pensioen, door de ‘pensioenovereenkomst zelfstandigen’. Voor werknemers die geen aanvullende pensioenopbouw genieten via hun werkgever of een CAO wordt de mogelijkheid gecreëerd om zelf te voorzien in een extralegaal pensioen. Met name krijgen zij het recht om aan hun werkgever te vragen om een deel van hun nettoloon in te houden en te storten bij een pensioenverzekeraar. Zowel voor zelfstandigen als in dit laatste geval geeft dit recht op een belastingvermindering van 30 % en bij de uitkering is een belastingtarief van 10 % toepasselijk.
Tot slot wordt nog voorzien in een lijst maatregelen betreffende fiscale fraudebestrijding.
Het spreekt vanzelf dat LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten zijn expertise te uwer beschikking stelt in deze materie om een voorafgaandelijk dossier samen te stellen of om u bij te staan in het kader van een fiscale procedure.