Skip to main content

Eind 2018 gaat de Administratie Grote Ondernemingen (GO) van de FOD Financiën van start met het ‘Co-operative Tax Compliance Programme’ (CTCP). Dit project beoogt een hervorming van de traditionele fiscale controles achteraf naar een systeem van een proactieve dialoog over belastingrisico’s en belangrijke transacties, gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen de deelnemende ondernemingen en de Administratie, met als belangrijkste resultaat snellere rechtszekerheid voor ondernemingen en een betere naleving van belastingverplichtingen.

Het systeem is enkel toegankelijk voor zeer grote ondernemingen die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting of belasting niet-inwoners vennootschappen. Deze ondernemingen zullen geïdentificeerd worden aan de hand van hun omzet, balanstotaal, aantal personeelsleden en betaalde belastingen. Later volgt een uitbreiding naar KMO’s. Belangrijk is dat het CTCP enkel toegankelijk is voor ondernemingen die tijdig hun aangiften hebben ingediend, gen achterstallige betalingen hebben gehad en waarvoor gedurende de laatste drie jaar geen grote nalatigheden en overtredingen werden vastgesteld. Tijdens deze periode mag ook geen fraude zijn vastgesteld.

Het CTCP omvat zowel de inkomstenbelastingen, belasting over de toegevoegde waarde, met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen en diverse taksen, met uitzondering van de bepalingen omtrent hun inning en invordering.

De fiscale Administratie benadrukt dat het gaat om een pilootproject van minimum twee jaar. Tijdens deze fase zullen slechts een beperkt aantal ondernemingen (op vrijwillige basis) kunnen deelnemen. In eerste instantie zal de onderneming hiertoe een aanvraag moeten indienen bij de afdeling Sectorcoördinatie van de Administratie GO.

Concreet gaat het programma verder in zijn werk door de toewijzing van een vaste coördinator als aanspreekpunt, die samen met een opvolgingsteam zorgt voor een vlotte communicatie tussen de onderneming en de Administratie. Hierna volgen periodieke gesprekken met het oog op informatie-uitwisseling. De administratie GO zorgt binnen een redelijke termijn, na overleg met de onderneming, voor een standpuntbepaling hieromtrent. Deze akkoorden en beslissingen zijn bindend voor de Dienst GO. Vooralsnog is het evenwel onduidelijk of andere diensten van de fiscus, zoals de Administratie Inning en Invordering, ook gebonden zijn door de voormelde standpunten. In ieder geval doet de standpuntbepaling geen afbreuk aan de bestaande mogelijkheid tot aanvraag van een voorafgaande beslissing (‘ruling’) bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen.

We zijn verheugd te kunnen meedelen dat we als uniek fiscaal nichekantoor u hierin kunnen adviseren en u in dit proces kunnen begeleiden van start tot einde.

Vooral de benadering vanuit een fiscaal advocatenkantoor, gespecialiseerd in fiscale geschillen, biedt een duidelijke meerwaarde voor de behandeling van uw dossier.

Indien u het wenst, bespreken we het plan samen met u in een eerste vergadering, dit teneinde de samenwerking verder uit te werken.

Het spreekt vanzelf dat LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten hun expertise hieromtrent verder te uwer beschikking stelt.
U kunt ons steeds contacteren voor al uw vragen en/of opmerkingen.

Contacteer LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten voor al uw vragen en/of opmerkingen hieromtrent of boek rechtstreeks een afspraak.