Ondernemingen die in het kader van een taxshelter investeren in een raamovereenkomst voor de productie van een videospel zullen genieten van een belastingvrijstelling van 356 %.
De wet tot uitbreiding van de taxshelter naar de gaming-sector is op 16 april 2019 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het betreft een uitbreiding van de reeds bestaande taxshelter voor de filmindustrie en podiumkunsten.
De vennootschap die investeert in de game-industrie geniet vanaf nu van een belastingvrijstelling van 356 % van de werkelijk gestorte sommen (rekening houdend met de toepasselijke limieten en voorwaarden). Dit wil zeggen dat een investering van 100 euro in de ontwikkeling en productie van een videospel kan leiden tot een belastingvermindering van 105,30 euro.
De vennootschappen waarin geïnvesteerd worden moeten productievennootschappen zijn die als voornaamste doel de productie en de ontwikkeling van videospellen hebben. Deze videospellen moeten ‘Europees’ en ‘origineel’ zijn.
Een videospel wordt erkend als Europees indien het voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Het is hoofdzakelijk tot stand gebracht met de hulp van auteurs en creatieve medewerkers, die Belgisch rijksinwoner zijn of inwoner zijn van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER), door één of meer (co)producenten die in één of meer lidstaten van de EER zijn gevestigd of die gesuperviseerd en daadwerkelijk gecontroleerd worden door een (co)producent gevestigd in de EER;
- De productie- en exploitatie-uitgaven gedaan in België moeten afgehandeld zijn binnen een periode eindigend ten hoogste 24 maanden na de datum van ondertekening van de raamovereenkomst voor het bekomen van het attest van de taxshelter, en uiterlijk 3 maanden na de realisatie van de finale versie.
Een origineel videospel wordt wettelijk gedefinieerd als volgt: “het videospel waarin het verhaal, de afbeeldingen, de personages, de inhoud, de gameplay of de spelfuncties origineel zijn. De uitbreiding van een bestaand videospel, waarin deze originele elementen of sommige daarvan zijn opgenomen, wordt gelijkgesteld met een origineel videospel voor zover de nieuwe originele elementen ten minste 50% vertegenwoordigen van het verhaal, de afbeeldingen, de personages, de inhoud, de gameplay of de spelfuncties”.
Deze definiëring laat de belastingplichtige veel ruimte tot argumentatie betreffende de originaliteit van een videospel. In geval van twijfel raden wij aan een ruling in te dienen bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen. Tevens lijkt de grens van 50 % ons arbitrair en moeilijk bepaalbaar. Komt er nog een ‘circulaire verduidelijking’?
De wet treedt in werking op 16 april 2019.
Wenst u beroep te doen op de taxshelter? Contacteer Lauwers Fiscale Advocaten en plan online een afspraak.