Het decreet van 3 juli 2015 voert de kilometerheffing in als belasting op het gebruik van de niet-geconcedeerde wegen, met een voertuig bedoeld of gebruikt voor goederenvervoer met een maximaal toegestaan totaalgewicht hoger dan 3,5 ton. Op die manier komt de kilometerheffing in de plaats van het thans geldende eurovignet.
Thans geldt het eurovignet voor vrachtauto’s die tegen een vast bedrag per jaar het recht kopen om in België, Nederland, Denemarken, Zweden en Luxemburg van het wegennet gebruik te maken. België schaft dit af en vervangt dit door de kilometerheffing waarbij er voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtauto’s tol wordt berekend voor het aantal door hen in België gereden kilometers. Hierbij wordt de belasting per kilometer berekend in plaats van het forfaitaire eurovignet. Er kan nog worden opgemerkt dat de bevoegdheden in België uitgesplitst worden over de drie gewesten. In Vlaanderen leidde dit tot een aanpassing van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (VCF).
De nieuwe regeling omtrent de kilometerheffing treedt in het Vlaams Gewest in werking per 1 april 2016.
LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten blijven ter beschikking voor alle vragen en/of opmerkingen hieromtrent.