Kreeg u in juli 2020 ook een brief van de fiscus met opschrift: “Kennisgeving van inning van de belasting op een andere wijze dan per kohier”? Met deze brief laat de fiscus weten dat de bijzondere bijdragen van 10 % die u vroeger ‘spontaan’ betaalde bij de aanleg van een bijzonder liquidatiereserve vandaag definitief verworven zijn.

Ter herinnering: De bijzondere liquidatiereserve is een deel van de winst waarop u vroeger – via een spontane bijdrage van 10 % en de aanleg van een reserve – een hogere roerende voorheffing kon vermijden. De mededeling van de fiscus is positief voor de ondernemingen die vroeger een bijzondere liquidatiereserve hebben aangelegd én aan alle wettelijke voorwaarden voldeden. De destijds betaalde belastingen zijn aanvaard en u kan, zoals beloofd, de aangelegde liquidatiereserve zonder zorgen uitkeren.

Wanneer de strenge wettelijke voorwaarden niet vervuld zijn, gelden deze voordelen echter niet!

Helaas voldoen veel ondernemingen onbewust niet aan alle wettelijke voorwaarden.  De vrijwel jaarlijkse wijzigingen in de regelgeving, de talrijke strenge toepassingsvoorwaarden en zelfs een tussenkomst van het Grondwettelijk Hof ter bescherming van vennootschappen met een gebroken boekjaar, hebben het juridisch kader omgetoverd tot een kluwen van onoverzichtelijke complexiteit.

De fiscus geeft u met deze brief de kans om te ontsnappen aan een dubbele belasting.  U heeft de mogelijkheid om een bezwaarschrift tegen deze mededeling in te dienen. In dat geval bestaat de kans op recuperatie van de vroeger betaalde bijzondere bijdrage.

Toch voert de fiscus meteen ook de druk op.  Indien u niet binnen de zes maanden een bezwaar indient, kan u de reeds betaalde bijdrage nooit meer terugvorderen.  Omdat u niet aan alle wettelijke voorwaarden voldoet, zal u bij een uitkering van de reserve eveneens roerende voorheffing verschuldigd zijn.

Het belang van spoedig en professioneel optreden spreekt voor zich.