Door de wet van 30 juli 2018 houdende diverse bepalingen inzake BTW is de klassieke BTW-bouwaangifte vervangen door een verplichting tot het verstrekken van inlichtingen over het pas gebouwde of verbouwde onroerend goed.

Voorheen moest een bouwheer binnen een periode van drie maanden na de betekening van het kadastraal inkomen na een bebouwing of een verbouwing van een onroerend goed, een BTW-bouwaangifte indienen, samen met de facturen en het goedgekeurd bouwplan.

Vanaf 20 augustus 2018 dient de bouwheer binnen dezelfde termijn van drie maanden inlichtingen te verstrekken over het pas opgerichte of verbouwde gebouw via een nieuw formulier dat thans nog dient te worden vastgelegd in een uitvoeringsbesluit.

Van zodra het uitvoeringsbesluit in werking treedt, zal de fiscale Administratie zelf een bericht en een modelformulier sturen aan alle bouwheren die deze inlichtingen dienen te verstrekken. Vanaf dat ogenblik krijgt men opnieuw drie maanden om dit formulier vervolledigd terug te zenden.

De wetswijziging verandert echter niets aan de bewijsmiddelen of de controle van de bouwwaarde inzake BTW.

In tegenstelling tot voorheen, zal de fiscale administratie alleen verdere vragen stellen en verantwoordingstukken opvragen voor die bouwprojecten waarvoor op grond van de verstrekte inlichtingen en andere informatie in hun bezit een nader onderzoek nodig blijkt.

De overige bouwheren zullen na indiening van het formulier met de specifieke inlichtingen geen enkele verplichting meer hebben, behalve het bewaren van de plannen en de facturen over hun afgewerkt bouwproject.

Contacteer LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten voor al uw vragen en/of opmerkingen hieromtrent.