De wet van 25 december 2017 tot hervorming van de vennootschapsbelasting heeft op het gebied van de moratorium- en nalatigheidsinteresten enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd die vanaf 1 januari 2018 van kracht zijn.

Het tarief van de nalatigheidsinteresten, zijnde de interesten die de belastingplichtige moet betalen bij laattijdige betaling, wordt thans vastgesteld volgens een nieuwe berekeningswijze binnen een vork van 4 tot 10 %. Voor het kalanderjaar 2018 bedraagt dit tarief 4%.

De moratoriuminteresten, de interesten die de fiscus aan de belastingplichtige dient te betalen, ingeval van terugbetaling van belasting, bedraagt steeds 2 % minder dan de nalatigheidsintererest. Voor 2018 bedraagt dit tarief dus 2 %.

Nieuw is dat de moratoriuminteresten, ingeval van terugbetaling van belasting, niet meer van rechtswege beginnen te lopen. De belastingplichtige moet de fiscale administratie hiervoor expliciet in gebreke stellen. De moratoriuminteresten zullen dan lopen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de fiscale administratie in gebreke werd gesteld.

De fiscale administratie heeft onlangs een circulaire gepubliceerd met haar commentaar bij deze nieuwigheden.

De circulaire stelt dat de ingebrekestelling tot betaling van de moratoriuminteresten moet worden verzonden aan de fiscale administratie nadat de termijn voor de terugbetaling verlopen is. Opmerkelijk is dat deze voorwaarde nergens terug te vinden is in de tekst van de wet.

De draagwijdte hiervan is eveneens onduidelijk. Een strikte interpretatie van deze commentaar houdt in dat de belastingplichtige dient te wachten tot de terugbetalingstermijn is verstreken alvorens hij een rechtsgeldige zou kunnen verrichten. Een aanmaning ingediend, tegelijkertijd met een bezwaarschrift, wanneer de terugbetalingstermijn nog niet is verstreken, zou onder bovenstaande interpretatie ongeldig zijn, waardoor de belastingplichtige geen recht zou hebben op moratoriuminteresten.

Zulke strikte zienswijze van de fiscus is ons inziens in strijd met de wettelijke norm, dewelke deze strike voorwaarde niet vereist.

De belastingplichtige kan maar beter op zijn hoede zijn!

Contacteer LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten voor al uw vragen en/of opmerkingen hieromtrent.