Skip to main content

Sinds 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming of General Data Protection Regulation (GDPR). Het betreft de implementatie van  een Europese verordening, die het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens bepaalt. De GDPR regels zijn ook van toepassing op de fiscale Administratie. Maar in sommige gevallen mag ze er toch van afwijken. 

De fiscale Administratie mag een aantal rechten van de GDPR beperken in het kader van het voorbereiden, organiseren, beheren en opvolgen van onderzoeken van de FOD financiën. Zo kan de fiscale Administratie het recht op informatie bij verwerking van persoonsgegevens, inzage, rectificatie en beperking van de verwerking inperken.

De fiscale Administratie krijgt echter geen vrijbrief in het schorsen van de GDPR-rechten van de belastingplichtigen! De Administratie kan enkel rechten inperken, die zijn verbonden aan de fiscale controle. Daarnaast is de limitering van de rechten in de tijd begrensd: tot en met het afsluiten van de fiscale controle (tenzij het dossier wordt overgemaakt naar het OM of een andere dienst van de FOD financiën). Voorts mogen de verwerkte persoonsgegevens waarop een beperking geldt tijdens het onderzoek, maximaal één jaar bewaard blijven na de definitieve beëindiging van het onderzoek. Tot slot moeten er verschillende procedures worden gevolgd.

Indien u vragen heeft over de behandeling van uw persoonsgegevens met betrekking tot fiscale dossiers, kunt u steeds terecht bij LAUWERS & SEUTIN Fiscale Advocaten.