Skip to main content

Het technische recht van de Europese Unie sijpelt langzaam maar zeker binnen in de Belgische rechtsorde. Zo treedt binnenkort de vernieuwde DAC-6 regeling ten volle in werking: de meldingsplicht voor agressieve en grensoverschrijdende constructies. We geven een overzicht van het breed toepassingsgebied. 

Vanaf 1 januari 2021 geldt een (uitgebreide) meldingsplicht voor ‘agressieve grensoverschrijdende constructies’ voor de zogenaamde intermediairs. Het gaat over een bijkomende administratieve verplichting waarover u zich best goed informeert. De Europese wetgeving staat nu eenmaal niet gekend voor zijn eenvoudig en luchtig karakter.

Voor wie is deze meldingsplicht belangrijk?

Met intermediairs doelt de wetgever op zowat iedereen die de rol van tussenpersoon op zich neemt. Dit geldt voor grote en kleinere spelers.

Denk bijvoorbeeld aan banken, verzekeringsinstelling, beleggingsondernemingen maar zeker ook aan accountants, bedrijfsrevisoren, advocaten en ook de belastingplichtigen zelf.  Dit laatste is onder andere het geval indien er geen tussenpersoon optreedt.

Kortom, het betreft iedereen die deelneemt aan grensoverschrijdende fiscale constructies. Deelnemen omvat onder andere het bedenken van, het aanbieden van of het beschikbaar maken van grensoverschrijdende fiscale constructies. Het is tevens belangrijk om te weten dat u, afhankelijk van de feiten en van uw deskundigheid, in bepaalde omstandigheden zelfs geacht kan worden te weten dat u deelneemt aan dergelijke constructies.

Voorbeeld 1: uw vennootschap heeft een aantal fiscalisten in dienst die bij de groeifase van dergelijke constructies in het buitenland betrokken zijn. In dit geval bent u intermediair en meldingsplichtig.

Voorbeeld 2: u bent een specialist en u geeft louter advies over een constructie. U bent wellicht geen intermediair. Levert u daarentegen suggesties, past u een aantal details aan of bent u op een andere manier betrokken, dan liggen de kaarten opnieuw anders en zal u alsnog meldingsplichtig zijn.

Het is voor talrijke activiteiten een hele opgave om binnen deze grijze zone op een voorspelbare wijze te manoeuvreren.

Wat zijn agressieve grensoverschrijdende fiscale constructies?

Ook hier komt het uitermate technische karakter van het Europees rechtelijk kader om de hoek kijken. Het gaat grosso modo om alle constructies die een bepaald wezenskenmerk hebben. De wezenskenmerken wijzen op indicaties van potentiële risico’s van belastingontwijking. Het begrip constructie wordt niet verder gedefinieerd om het toepassingsgebied van de regeling niet te beperken.

Voorbeelden van geviseerde constructies: de aankoop van een verlieslatende vennootschap, grensoverschrijdende herstructureringen, de niet-naleving van gegevensuitwisselingsverplichtingen, het omzetten van inkomsten in vermogen, schenkingen of andere inkomstencategorieën die lager worden belast of zijn vrijgesteld van belasting.

Soms zijn de constructies en hun wezenskenmerken evenwel minder vanzelfsprekend, zoals bijvoorbeeld de betaling die een fiscaal gunstregime geniet in het rechtsgebied waar de ontvanger fiscaal inwoner is. Een ander voorbeeld is het afsluiten van bepaalde levensverzekeringscontracten.

Wat zijn de gevolgen van foutief of laattijdig handelen?

U riskeert boetes vanaf 1.250,00 euro die zelfs kunnen oplopen tot 100.000,00 euro per inbreuk. Gelet op de korte meldingstermijn van dertig dagen, spreekt het belang van spoedig optreden voor zich.

Wil u hier meer over weten? Ziet u zich in de toekomst, ondanks voorbereiding alsnog geconfronteerd met onaangename verassingen? Vraagt u zich af in welke mate de DAC-6 verplichtingen op gespannen voet staan met uw beroepsgeheim? De fiscale advocaten van Lauwers delen met genoegen hun fiscale en juridische kennis om u op discrete wijze bij te staan.