Skip to main content

Bent u actief als bedrijfsleider of manager? Dan overweegt u misschien de oprichting van een managementvennootschap om uw beroepsactiviteit fiscaal te optimaliseren. De lagere vennootschapsbelasting, de lagere sociale bijdragen voor zelfstandige managers, de mogelijkheid tot recuperatie van input-BTW, de efficiëntere organisatie van successieplanning en de beperking van aansprakelijkheid zijn de voornaamste voordelen waarom u ervoor zou kiezen om uw beroep uit te oefenen in een vennootschap. De fiscus kent deze motieven en ligt op de loer. Maar een recent Cassatie-arrest biedt u extra gemoedsrust.

De situatie

Een modeontwerpster is eigenaar van modemerk “M” dat zij in licentie geeft aan vennootschap X. Via managementvennootschap Y heeft de modeontwerpster een leidinggevende functie van commerciële en technische aard in vennootschap X. De modeontwerpster levert haar diensten op een volkomen zelfstandige basis.

De fiscus gaat hiermee niet akkoord en beschouwt de modeontwerpster – daarin gevolgd door het hof van beroep te Antwerpen – als een “bedrijfsleider” van vennootschap X. Zo dient de licentievergoeding, die zij van vennootschap X ontvangt voor het modemerk “M”, belast te worden als “bedrijfsleidersbezoldiging”.

Slecht nieuws voor de modeontwerpster. Want deze kwalificatie leidt ertoe dat haar inkomsten belast worden aan de progressieve tarieven (25-50 %) in de personenbelasting, in plaats van aan het afzonderlijk tarief van 30 %.

Cassatie oordeelt

Op 2 januari 2020 heeft het Hof van Cassatie de visie van de fiscus en die van het hof van beroep te Antwerpen echter verbroken. Het Hof van Cassatie oordeelt dat het vennootschap Y is die de medecontractant is van vennootschap X en niet de modeontwerpster zelf. Tenzij er sprake is van schijnzelfstandigheid kan de modeontwerpster dus niet zomaar worden beschouwd als bedrijfsleider van vennootschap X. Dat zou neerkomen op het miskennen van de rechtspersoonlijkheid van vennootschap Y.

Dit cassatiearrest biedt u de nodige rechtszekerheid: de fiscus mag niet zomaar een vennootschap buitenspel zetten en moet de juridische werkelijkheid respecteren met alle (fiscaal voordelige) gevolgen van dien.

6 tips voor uw managementvennootschap

Wanneer u werkt met een managementvennootschap is het van belang om consequent te zijn en alles correct te documenteren. Hieronder enkele tips:

  • Sluit een managementovereenkomst af waarin de te leveren opdrachten duidelijk worden omschreven, desgevallend met het toestaan van nieuwe opdrachten om de naleving van de overeenkomst te verzekeren;
  • Neem geen bepalingen op die onverenigbaar zijn met een aannemingsovereenkomst zoals de uitoefening van opdrachten in een band van ondergeschiktheid (naleving uurroosters, verplichting te werken in bedrijfsruimten, etc). Men moet schijnzelfstandigheid vermijden;
  • Wees gedetailleerd en correct in de facturatie: de facturen dienen te worden opgemaakt op naam van de vennootschap en de geleverde prestaties dienen duidelijk te worden vermeld. Men werkt bij voorkeur met periodieke facturen en met het gebruik van timesheets;
  • Zorg ervoor dat de echtheid van de geleverde prestaties kan worden aangetoond: briefwisseling, verslagen, notulen, afgesloten contracten, etc. Houd alles zorgvuldig bij.
  • Treed in het rechtsverkeer altijd op in naam van de managementvennootschap en niet in eigen naam;
  • Respecteer alle boekhoudkundige, fiscale én vennootschapsrechtelijke verplichtingen van de managementvennootschap zoals oa. het opmaken van de jaarrekening, het indienen van fiscale aangiftes, het houden van jaarlijkse algemene vergaderingen, etc.

Op deze manier garandeert een managementvennootschap u meer fiscale zuurstof!